Fire spørsmål til fysioterapeutene

-->

Hvorfor ble du fysioterapeut?

Emma
Jeg har alltid interessert meg for idrett og kropp. Som barn var jeg med på allidrett på Tornes og senere ble jeg med i friidrettsguppa i Elnesvågen. På skolen var favorittfaget gym. Jeg har alltid likt å være fysisk aktiv og bruke kroppen min. På ungdomskolen begynte jeg å stille spørsmål som; Hvor mye må man trene for å bli god? Hva kreves for å løpe enda raskere på 800 m? Hvordan kan jeg oppnå best mulig resultater? Spørsmålene ble flere og jeg ble etter hvert svært interessert i å lære mer om treningslære og hva man kunne få til med egen kropp. Jeg leste litt om fysioterapiutdanningen og tenkte dette kunne være noe for meg. Og det viste det seg at det var det!

 

Maja
Jeg har alltid vært veldig aktiv innen idrett og hatt interesse for treningslære! Som veldig mange andre idrettsutøvere, har jeg hatt en del skader. Jeg var heldig og møtte fantastisk dyktige fysioterapeuter som inspirerte meg, ga meg kunnskapen og hjelpen jeg trengte for å bli bedre. Jeg oppdaget at dette var mennesker som var ekstremt dedikerte og strukturerte, samtidig som de var utrolig imøtekommende. Det virket som de hadde en spennende, utfordrende og variert hverdag.
Det som er veldig fint med jobben nå, er jeg i stor grad kan velge mye selv ut fra interesser og fordype meg i det jeg ønsker – enten det er allmennfysioterapi, idrett, barn og unge, geriatri eller nevrologiske lidelser. For min del, er det å holde seg oppdatert innen forskning på muskel- og skjelettsmerter, og å formidle dette til pasienter en veldig viktig del av min kliniske hverdag.

 

beggeFullSizeRender-3

Maja Sigerseth og Emma Stahl Rød

 

Hva er det beste med jobben?
Maja
Først og fremst vil jeg påstå at fysioterapi er verdens beste jobb! Det er en detektivjobb, og innebærer at man har kompetanse innen mange forskjellige fagfelt (anatomi, psykologi, filosofi, sosiologi, nevroanatomi, sykdomslære, etc). Det er veldig givende å kunne hjelpe noen komme tilbake til aktiviteter de elsker og brenner for, bidra til bedre idrettsprestasjoner, hjelpe noen tilbake i jobb eller ut av smerter som hindrer livskvalitet. Mye av jobben handler om kunnskapsformidling, samt å finne ut hvilke forventninger og mål pasienten har. Noe av det jeg synes er mest fascinerende rent faglig er hvorfor langvarige muskel- og skjelettsmerter vedvarer, hva vi kan gjøre med det, og hvordan vi kan gjøre det enda bedre.

 

 maja sigerseth fysioterapeut molde vestnes

 

Hvilke pasienter kommer til en fysioterapeut?

 

Emma
Til en fysioterapeut kommer det mange ulike mennesker med forskjellige problemer. Det kan være mennesker som har belastningsskader som følge av for hard eller feil trening, det kan være mennesker som trenger hjelp til å komme i gang med trening eller ønsker veiledning i hvordan de skal trene riktig. Andre ønsker hjelp til opptrening etter skade og noen kommer med en vondt ett eller annet sted. Spekteret i privat praksis er stort. Vi jobber med alt fra forstrekte leddbånd til ryggprolaps. Og det er jo nettopp dette som er så bra, vi får jobbe variert og brukt store deler av vår fagkunnskap hver dag. Jeg liker at pasientene spør meg og benytter seg av min kunnskap når de er til behandling. Det gjør meg enda mer skjerpet og gira.

 

Ditt beste tips for hverdagsaktivitet

 

Emma
Uten tvil sykle eller gå til jobben! Det er mange fordeler med dette, jeg pleier å si at det er vinn, vinn, vinn. Hvorfor det? Jo, det er gratis, du sparer miljøet og du får trent/mosjonert på samme tid. Vi i Norge er altfor raske med å ta bilen når vi skal noe, og mange konkluderer med at det er for tidskrevende å gå/sykle til jobb. I noen tilfeller er det kanskje for langt, da går det jo an å sykle et stykke av veien for eksempel.  Se for deg at du har 5 km til jobb. Dette tar kanskje 5 minutter med bil. På vinteren lengre tid, kanskje må du skrape is av ruta osv. Er ruta til jobben forholdsvis flat trenger du kanskje rundt 15-20 minutter på sykkelen. Dette er ikke mye ekstra tid. En av hovedårsakene til at andelen av overvektige øker i Norge er transport. Der vi syklet eller gikk før tar vi nå bilen.

 

Maja
Det beste er kanskje å sykle eller gå til jobb eller skole! Der får man mye gratis trim. Ellers er det å skaffe seg en god treningspartner et godt trekk! Har man problemer med å komme igang, kan gruppetimer med obligatorisk påmelding være lurt. Dersom dørstokkmila virker uoverkommelig: gjør 3 ting som får deg i riktig retning. F.eks
1. Istedenfor å ligge på sofaen, gjør noe hjemme som krever at du er på beina (rydde, ta oppvasken, brette klær).
2. Når du først er på beina, kan du jo like gjerne ta på deg noen sporty klær. Det trenger jo ikke bety at du plutselig skal løpe en mil.
3. Hehey, du har på deg treningsklær, – kanskje du skulle gjort noe ute i hagen, hente posten, gå ut med søpla, lufte hunden? Hvem vet, kanskje du plutselig fikk gått en liten tur eller dratt på trening likevel?

 

emma stahl rød fysioterapeut molde elnesvågen fræna
Fysioterapeut Maja Sigerseth jobber ved avdeling Molde og Vestnes.
Fysioterapeut Emma Stahl Rød jobber ved avdeling Molde og Fræna.

Leave Comment