Snømåking – hvordan gjøre det til en god treningsøkt for ryggen din!

-->

Vinteren er her, og endelig kom snøen. Tro om den får ligge litt denne gangen? Mange har sett frem til å kunne ta fram skia og baske seg rundt i vinteridyllen, men snø betyr også snømåking. For noen betyr det en vond rygg.

Det slår aldri feil, hvert år kommer det inn en og annen haltende pasient til vår klinikk etter å ha pådratt seg ryggsmerter under snømåking. Dette er en aktivitet som kan være veldig belastende for ryggen, spesielt for de som sliter med en kranglete rygg fra før. Den gode nyheten er at dersom snømåking gjøres på rett måte kan det faktisk være veldig god trening for kjernemuskulaturen. Ved å ta enkle forhåndsregler burde snømåkingen gå som en lek. Og etter at man er ferdig kan man sette seg i sofaen med god samvittighet, vel vitende om at dagens treningsøkt allerede er unnagjort.

snømåking rygg behandling kiropraktor romsdalsklinikken

Varm opp før du begynner! Alle treningsøkter bør starte med god runde med oppvarming. Gå en ti minutters tur i hurtig gange rundt i nabolaget, eller ta noen spensthopp på stedet. Det som passer deg best. Sørg for at du føler deg god og varm i kroppen når du begynner. Kle deg i varme klær, gjerne ull.

Vær tidlig ute! Ikke vent til det er store mengder med snø. Når du blir sliten er det vanskeligere å utføre øvelsen med riktig teknikk. Kroppen vil rekruttere andre muskelgrupper for å spare energi. Det kan være lurt å ta en liten pause underveis dersom du skulle kjenne på dette. Ikke glem å varme opp kroppen igjen hvis pausen var så lang at du har rukket å bli kald i mellomtiden.

Husk nøytral ryggrad og magemusklene på! Dette punktet kan være utfordrende dersom du ikke er vant til å tenke over det ved fysisk aktivitet til vanlig, men det er også det viktigste punktet. Det er vanskelig å trene kjernemuskulaturen dersom man ikke aktiverer den når man trener. Du kan se for deg rygg- og magemuskulaturen som grunnmuren til ett hus. Kjernemuskulaturen passer på ryggen din. Det er her du skal hente all kraft fra ved alle bevegelser, slik at du ikke overbelaster selve ryggtavla. Visste du at store deler av treningsprogrammet til de norske skiløperne går ut på å trene opp mage og rygg? Ingen hus står støtt uten solid grunnmur.

ViewImage.aspx

Vri hele kroppen når du skal kaste unna snøen. Dersom du bare vrir ryggraden vil mye av tyngden bli båret av hver enkelt ryggvirvel, og du er mer utsatt for skader.

Stå stødig. Stå med beina bredt og en lett knekk i knærne. Gjør hvert løft med knærne, ikke med ryggen. Hold snøskuffa med begge hender, og med et bredt grep.

Ikke stress. Ha fokus på å gjøre alle bevegelsene riktig. Bruk den tiden det tar å gjennomføre det på en best mulig måte. Ta pauser underveis. Unngå også for store skuffetak om gangen. Ikke ta mer snø på enn det du klarer å løfte på en god måte. Da blir det vanskeligere å utføre oppgaven riktig. Husk også at våt snø er tyngre enn tørr snø.

Lytt til kroppens signaler! Sist, men ikke minst. Dette er viktig. Kjenner du at det svir godt i korsryggen mens du holder på er det lurt å rette seg godt opp og riste litt løs underveis. Får du smerter, stopp i tide. Fjellvettreglene gjelder også her, det er ingen skam og snu.

Da er det bare å sette i gang med liv og lyst! Ta vare på ryggen din, og god trening.

Av Susanne Rise

Kiropraktor

Leave Comment