Hvordan velger man riktig skolesekk til barna?

-->

Sommerferien er straks over, og mange spente barn begynner nå å bli klar for å ta fatt på ett nytt skoleår.

Fra å leke og være aktiv hele dagen lang, går barna nå en stillesittende hverdag i møte.

Stadig flere barn i skolealder sliter med nakke og ryggplager. Heldigvis er det enkle grep man kan gjøre for å forhindre at dette skjer.

Vi lever i ett samfunn som til stadighet legger til rette for inaktivitet. Ikke bare er det mye stillesitting på skolen, men mange av barnas fritidssysler i dag foregår foran TV eller data. At barna er fysisk aktiv ellers i hverdagen er helt nødvendig for at de skal utvikle en sunn og sterk kropp. De som kan burde derfor utnytte muligheten til å gå til og fra skolen, men da er det viktig at de har en god skolesekk som sitter som den skal på ryggen.

romsdalsklinikken kiropraktor molde susanne rise

Hvordan velger man riktig skolesekk?

Under kommer noen enkle tips som man burde tenke over når man skal kjøpe ny skolesekk. Bruk god tid på å finne den som passer deres barn best. Vi er alle forskjellig

  • Skolesekken skal ikke veie mer enn 10-15% av kroppsvekten
  • Prøv sekken i butikken med vekt i. Legg merke til om sekken endrer barnets holdning. Unngå at de får økt svai i korsryggen og framoverlent hode
  • Skulderstroppene bør justeres slik at de ligger tett inntil skuldrene langs hele linja, både foran og bak
  • Sekken skal ikke være for bred. Det skal være mulig for barnet å bevege armene uten problemer. Skulderstroppen skal ikke blokkere selve skulderleddet
  • Sekken bør ha god polstring i ryggen, og føles behagelig å ha på seg
  • Selve sekkeposen bør ikke være for stor og dyp, da blir sekken fort baktung
  • Sekken skal ikke være for lang, og burde ikke gå lengre enn 10 centimeter under midjen
  • Bruk bryst- og magestroppene, da det er her mesteparten av vekten bæres
  • Ikke fall for fristelsen og kjøp en sekk bare fordi den ser fin ut!

God holdning ved skolebenken er også viktig. Spesielt barn som vokser mye over kort tid har lett for å synke sammen og få dårlig holdning i sittende stilling. Dette vil særlig føre til økt belastning på nakke og korsrygg, og kan resultere i hodepine, muskel- og skjelettplager.

Husk og lær barna deres gleden av fysisk aktivitet! Det er vi som legger grunnlaget for gode vaner til barna våre. Det er en oppgave vi burde ta på alvor. Gå på tur og lek med barna. Hvorfor ikke ta middagen i fri natur en gang i blant? Livet er best ute, både for store og små.

Lykke til med det nye skoleåret!

Av

Kiropraktor Susanne Rise

Romsdalsklinikken