Bli med Emma på ekspedisjon Alta – Kautokeino!

-->
Har du lagt ut på langtur noen gang eller tenker å gjøre det? Da er det viktig å være forberedt både fysisk og mentalt. Vår fysioterapeut Emma reiser i dag til Alta for å gå deler av Finnmarksvidda gjennom Stabbursdalen nasjonalpark, fra Alta til Kautokeino. Turen starter i ettermiddag (31.08) og før avreise ønsker hun å dele noen av sine forberedelser med dere. 

 

Tren spesifikt i forveien:
Som fysioterapeut har  jeg god kunnskap om trening, noe jeg har dratt nytte av i forkant av denne turen. For at turen skal bli en god opplevelse er det viktig at kroppen din er forberedt på de fysiske utfordringene du vil møte. Vår tur vil foregå i variert terreng og vi må bære sekker på opp til 20 kg. Jeg har lite erfaring med tung sekk og så lange turer. Derfor har jeg trent med sekk i tilsvarende terreng som turen vil foregå i. Spesifisitet innenfor trening er viktig, det betyr at du må trene spesifikt på det du ønsker å bli god til. I vårt tilfelle har altså trening med sekk i variert terreng vært en viktig del av treningen. På dager der tiden ikke har strekt til har annen type kondisjonstrening blitt gjennomført: fjellturer, løpeturer i skog og på asfalt. Begynn i god tid. Få til flest mulig økter i ukene før. Det er godt å ha litt å gå på.

 

 

Finn ut hva du trenger av utstyr og tenk vekt:
Det er mye bra utstyr å få tak i, men hva skal man velge? Noe utstyr har du kanskje allerede. Tenk vekt, pakk minst mulig og kjøp utstyr som veier lite. F.eks. kan du spare mye vekt på riktig telt, sovepose og liggeunderlag. Legg pengene i en god sekk som passer deg og ryggen din samt sko med god passform, eventuelt med såler som er tilpasset din fot.

 

fysioterapeut emma rød romsdalsklinikken molde fræna

 

Vær forberedt på vær og vind:
Det er viktig å ha klær som holder deg varm og gir deg god komfort når du skal gå langt over lengre tid. Vann – og vindtett er en vinner. Da takler du det meste av vær og vind. Jeg har satset på goretex og lette ullplagg. Ull er gull. I tillegg har jeg primaloft-jakke for kalde kvelder, pauser og netter. Den tar lite plass i sekken og veier minimalt.

 

Planlegg hva du vil spise:
Mat betyr ekstra vekt. Planlegg hva du vil spise og hvor mange måltider du ønkser. Vi planlegger 4 måltider: frokost, lunsj, middag og kvelds. Vi har satset på turmat i poser både til frokost og middag. I tillegg har vi med diverse supper, knekkebrød, nøtter og sjokkis. Det er viktig å ha raske karbohydrater tilgjengelig når blodsukkeret faller. F.eks. iste, turmix med nøtter, “rett i koppen” og knekkebrød med nugatti.  Du trenger mye energi på så lange turer. Tenk kalorier.

 

fysioterapeut emma rød romsdalsklinikken molde fræna

 

Prøv utstyret på forhånd og gå inn sekken og skoa:
Det er viktig å bli kjent med utstyret. Gnager sekken i nakken? Hvilke innstillinger passer meg? Presser tærne frem i skoa? Gå inn utstyret og bruk det på treningsturerne i forkant. Prøveligg sovepose, sett opp teltet i hagen og finn ut om jakka tåler nok vann. Prøv ut de ulike innstillingene sekken din har. Du kan aldri være for godt forberedt.

 

Sportstape mot gnagsår:
Bruk sportstape over områder du bruker å få gnagsår på når du går inn skoa. Jeg får ofte gnagsår på hælen og 5.tå. Her legger jeg et lag med tape over før jeg begynner turen. Det hjelper mye og du unngår ofte vannblemmer.

 

fysioterapeut emma rød romsdalsklinikken molde fræna

 

For de av dere som ønsker å følge oss på turen så poster vi på Romsdalsklinikken sin facebook og instagram underveis. Bli med da vel! 🙂

 

Lagets fysioterapeut,
Emma

 

Alta – Kautokeino er en etappe i ekspedisjonen Norge på langs som gjennomføres av søstrene Nina og Vivian. Følg med på bloggen deres for å bli med på hele ekspedisjonen; ninaogvivianpalangs.blogg.no