Kiropraktikk

Gjennom årene har kiropraktikken utviklet seg i takt med tiden til en moderne kunnskapsbasert helseprofesjon med muskel- og skjelettlidelser som spesialfelt. 1/3 av alle nordmenn med smerter i muskler og ledd oppsøker i dag kiropraktor.

Det tar totalt 6 år å bli kiropraktor, inkludert turnustjeneste. Ingen annen fagretning innen helse har så lang grunnutdannelse innen muskel- og skjelettlidelser. Vi er også primærkontakt, med rettigheter til å sykmelde og henvise til røntgen, MR og spesialist ved behov. Alle kiropraktorpasienter får en del av behandlingen dekket av NAV (trygdeandel).

Hva behandler en kiropraktor?
Kiropraktorer er mest kjent for å behandle akutte smerter i rygg og nakke, men vi behandler også langvarige smerter.  Vi behandler alle områder innen muskel- og skjelettplager.

• Hodepine og migrene
  • Svimmelhet
  • Kjeveplager
  • Smerter i nakken
  • Smerter i skulder
  • Nummen arm
  • Smerter i arm og hånd
  • Smerter mellom skulderbladene
  • Smerter i brystet
  • Vondt i ryggen
  • Prolaps
  • Vondt i bekken og hofte
  • Isjias og bensmerter
  • Smerter i kne
  • Smerter i ankel og fot
  • Muskel- og skjelettplager i svangerskapet
  • Muskel- og skjelettplager og spedbarn og barn

Kiropraktor og barn

Vi behandler plager i muskel- skjelettsystemet hos barn i alle aldre. En utbredt misforståelse er at kiropraktorer kurerer ulike sykdommer hos små barn. Det kiropraktorene gjør er å undersøke muskel- og skjelettsystemet hos barn og korrigerer disse dersom det oppdages dysfunksjon. Alvorlige tilstander må først utelukkes, og barnet henvises i slike tilfeller videre til utredning av lege. All behandling gjøres på bakgrunn av en grundig undersøkelse og samtale med barnets foreldre. Klinisk sett så kan en slik korrigering ha en positiv effekt på tilstander som ofte kalles;

• Skjevheter/ favorittside
  • Amming/problemer med sugeteknikk
  • KISS/KIDD syndrom
  • Spedbarnskolikk
  • Sengevæting

gutt på bal

Kiropraktisk behandling
Kiropraktikk er en dokumentert trygg og effektiv behandling med få bivirkninger. Kiropraktisk behandling består av mange forskjellige teknikker, individuelt tilpasset pasientens diagnose, alder, kjønn og størrelse.

• Leddkorreksjon / justering
  • Mobilisering
  • Traksjon av bl.a. prolapser og stenose.
  • Triggerpunktterapi
  • Tøyninger av muskulatur.
  • Bindevevsbehandling (behandling av fascia, dypt senevev og ligamenter).

Se filmen “Hos kiropraktoren” som er laget av kiropraktorforeningen her:

Kiropraktoren og refusjon
Kiropraktorer kan utføre undersøkelse og behandling med refusjon,  uten henvisning fra lege. De kan også henvise pasienter videre til legespesialist, røntgen eller fysioterapi. I tillegg kan kiropraktorer sykmelde pasientene i opptil 12 uker.

HELFO dekker deler av kiropraktorbehandlingen. Refusjonen er allerede trukket fra i egenandelen du betaler hos Romsdalsklinikken. Pasienten kan få trygderefusjon for inntil 14 behandlinger per år. I 2010 tilsvarer det 115 kroner for førstegangskonsultasjonen og 57 kroner per behandling etter.

Behandling hos kiropraktor omfattes ikke av noen av frikortordningene. For mer informasjon, se www.nav.no.

helfo

Primærkontakt med rett til å henvise og sykmelde
Kiropraktorer er en del av primærhelsetjenesten. Du kan derfor komme til oss, uten henvisning fra lege.

Vi sørger for at du får den behandlingen og hjelpen du trenger til enhver tid. Derfor har vi også utvidete rettigheter. Kiropraktorer kan blant annet sykmelde ved behov, for maksimalt 12 uker. I tillegg kan vi henvise deg videre til spesialist (som ortopeder, nevrologer og fysikalsk medisinere) og fysioterapeut dersom det er indikert.  Vi har også rekvisisjonsrett til Røntgen, CT og MR.

Til forskjell fra andre grupper som bruker manipulasjon som behandlingsform, har kiropraktorer utdannelse i selv å ta røntgenbilder og tolke disse. De fleste kiropraktorer henviser riktignok til eksterne røntgeninstitutter.

Vi på Romsdalsklinikken har et tett samarbeid med de største private røntgeninstituttene i fylket. Der kan vi sørge for at du får tatt de nødvendige undersøkelsene raskt og effektivt.

Offentlig godkjente og Medlemmer av Norsk Kiropraktorforening
Alle våre kiropraktorer er offentlig godkjente og medlemmer av Norsk Kiropraktorforening (MNKF). Dette er et kvalitetsstempel du alltid bør se etter når du oppsøker en kiropraktor i Norge.

Utdanning
Kiropraktikk er det eneste heltidsstudiet av manipulasjon. Studiet er et Mastergradsstudium på universitetsnivå som tar fra 5-6 år, noe avhengig av studie sted. I tillegg kommer ett års statlig regulert turnus i Norge etter fullført utdanning. Ved avsluttet turnus er man godkjent av Statens Autorisasjonskontor.