Kan gravide gå til kiropraktor?

Gravid med rygg- og bekkensmerter? Da er du ikke alene! Undersøkelse vise at mer enn 50% av gravide sliter med disse plagene. Det er en stor påkjenning for kroppen å være gravid, man blir tyngre, magen vokser og tyngdepunktet forskyves. Dette kan ende med bekkensmerter som kan være ubehagelig og smertefullt. Dette betyr ikke nødvendigvis at noe er skadet, men det kan være plagsomt å leve med.

preview_COLOURBOX11702922

Gravide kan ha stor glede av å få kiropraktorbehandling. Kiropraktoren jobber mye med bekkenproblemer i sammenheng med graviditet og fødsel. Det anbefales også å få en sjekk av kiropraktor dersom man planlegger å bli gravid. Kiropraktorbehandling egner seg godt som forebygging mot bekkenproblemer før og etter svangerskap. Kiropraktoren kan sjekke om bekkenet ditt beveger seg som det skal. Det er viktig at bekkenet belaster ledd og muskulatur så optimalt som mulig før kroppen utsettes for store hormonforandringer og vektøkning. På denne måten kan du legge forholdene til rette for et så ukomplisert svangerskap, og en så ukomplisert fødsel som mulig

Ta en titt på denne informative videoen fra Folkehelseinstituttet og søk hjelp tidlig i svangerskapet. Hos Romsdalsklinikken har vi både fysioterapeuter og kiropraktorer med god erfaring innen rygg og bekkenproblematikk relatert til graviditet.

Kiropraktor Morten Vik
Avdeling Vestnes og Molde