Bruk trappen – kom i form

-->

Det er gratis, lett tilgjengelig og gir god effekt på både utholdenhet og styrke.

I en travel hverdag er det mange av oss som føler det ikke er tid til trening . Det å velge trappen vil ikke bare øke energiforbruket ditt gjennom dagen, men kan også være et fantastisk treningsredskap.

Trappetrening har vært brukt som treningsform i lang tid, og det er ikke uten grunn. Du vil kunne utfordre både spenst, styrke og utholdenhet på kort tid og mest sannsynlig sitte igjen svett, andpusten og skjelven etter en økt i trappa.

trening molde vestnes elnesvågen fysioterapeut aina halvorsen

Det som gjør trappetrening så effektivt er at du jobber med høy puls over lengre tid, samtidig som du får den gode styrkeeffekten i legger, lår og sete.

Det er enkelt, effektivt og tar relativt kort tid.

Her er et forslag til hvordan en økt kan gjennomføres:

Varm opp med en lett jogg i ti minutter, kjenn at muskulaturen i bena er god og varm før du starter.

  • Løp opp trappen med ett og ett trinn, så høy frekvens på bena som du klarer. To runder.
  • Løp deretter to runder så raskt du klarer med doble trinn. Viktig å få snert i frasparket og få med armene.
  • Hink på ett og ett ben opp trappen før du bytter til neste ben i neste runde. Tenk hele tiden knær over tær.
  • Utfall i trapp: Plasser ett ben i trinnet over deg, legg tyngden på dette benet og fokuser på å løfte opp kroppen med det øverste benet, det bakre benet skal bare henge etter. Bytt ben på annenhvert trinn. To runder.
  • Tilslutt avslutter man med en klassiker i trappetrening; spensthopp med samlede ben på annenhvert trinn. Du kan også hoppe med samlede ben på hvert trinn hvis det er utfordring nok.

Disse øvelsene er bare et enkelt utvalg av øvelser som er mulig i trapp, kombiner gjerne med egne øvelser og la fantasien løpe fritt. Det viktigste er å ha det gøy, gjennomføre økten raskt og effektivt og få opp pulsen.

Husk å alltid bruke godt skotøy med demping og god stabilitet.

Finn en trapp nær deg å la godfølelsen komme!

Skrevet av fysioterapeut Aina Halvorsen

avdeling Vestnes og Molde

 

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *