Hvordan skifte dekkene smertefritt

-->

Så var tiden her igjen. Dagene blir sakte men sikkert kortere, løvene har gulnet og fargelegger bakken og trærne. En nydelig årstid, men det betyr også at vinteren er i anmarsj. Det er på tide å skifte dekk på bilen.

preview_COLOURBOX1522389

Vinteren er i anmarsj

For de fleste utføres dette smertefritt, men det er lett å pådra seg en ryggkink når man skifter dekk. Det ser vi dessverre stadig eksempler på i klinikken. Heldigvis kan man med noen få enkle forhåndsregler redusere faren for dette.

Unngå hastverk! Mange venter gjerne til siste liten med å sko om bilen. Se for deg dette. Det er en tidlig morgen, du er allerede litt sent ute til jobb og den første frosten har meldt sin ankomst i løpet av natten. Dekkskifte skjer i hui og hast før ryggen og muskulaturen har rukket å våkne helt etter natten. I tillegg er det kaldt ute, noe som gjør ryggen ytterligere stiv og ikke helt klar for vigorøs aktivitet.

Varm opp før du begynner! Ta deg en kvarters gåtur eller varm opp med en runde med knebøy. Akkurat som det er lurt å varme opp før en fotballkamp eller andre fysiske aktiviteter er det lurt å gjøre kroppen god og varm før man starter med å skifte dekk. Da fungerer muskulaturen bedre og mer koordinert, og er bedre rustet til å beskytte ryggen din. Pass også på at du har på deg gode og varme klær.

Untitled

Når du starter med å skifte dekkene er det viktig å være bevisst på arbeidsstillingen. Bøy knærne med beina fra hverandre for god stabilitet. Sett frem brystkassa, og spenn mage- og ryggmuskulatur når du skal ta i. Bruk kroppstyngden for å løsne mutterne. Ikke rykk til, men bruk jevne bevegelser. Sitter mutteren litt for hardt i? Ett godt tips kan være å sette muttertrekkeren på plass, reis deg opp og forsøk og spark den ned i stedet for å bruke armene. Her er det lite belastning på ryggen, og det er mye mer effektivt! La den øverste mutteren stå igjen til slutt. Da unngår du at hjulet tipper fremover, noe som gjør arbeidet unødvendig tungt og det blir vanskeligere å bruke riktig arbeidsstilling.

Rull heller hjulene fra oppbevaringsplassen til bilen. Da unngår du unødvendig belastning for ryggen. Når du skal løfte den på plass, hold hjulet tett inntil kroppen og bruk beina i stedet for overkroppen.

Dersom du følger disse retningslinjene blir arbeidet som en lek. Og ikke bare det, det er en ypperlig måte å få litt god fysisk aktivitet bakt inn i hverdagen! Vi ønsker dere lykke til, og kjør forsiktig.

Av

Kiropraktor Susanne Rise

Romsdalsklinikken

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *